Goede faciliteiten als onderdeel van aantrekkelijk werkgeverschap

Al jaren dragen we met Teazie bij aan de faciliteiten en secundaire arbeidsvoorwaarden van onze klanten met onze uitgebreide theecorners. Omdat we nauw betrokken zijn bij dit aspect van hun inrichting, vragen we vaak door om te kijken waarom ze hun keuzes met betrekking tot de faciliteiten zo maken. Eén aspect kwam vaak naar voren; het is helemaal in lijn met hun missie om een aantrekkelijke werkgever te zijn.

In deze blog zoomen we in op de faciliteiten van een bedrijf (vaak bekeken vanuit een kantoorsetting) en de impact daarvan op werknemerstevredenheid, werkgeluk en uiteindelijk aantrekkelijk werkgeverschap. Zoals eerder belicht is dit een blog waarin we ervaringen met delen, dus is de inhoud vooral gebaseerd op wat wij horen van ons netwerk.

Goede faciliteiten als onderdeel van aantrekkelijk werkgeverschap

De uitdagingen van een krappe arbeidsmarkt

De afgelopen jaren is er in Nederland steeds meer sprake van een krappe arbeidsmarkt. Er is een groeiende vraag naar personeel en bedrijven zijn allerlei uitdagingen aan het adresseren om nieuw personeel aan te trekken en huidig personeel aan te houden en te binden. Ook proberen werkgevers zo veel mogelijk werkgeluk te creëren voor medewerkers, wat een positief gevolg kan hebben op productiviteit. Al met al zorgt dit voor veel creatieve initiatieven die door veel werkgevers benut kunnen worden om een voorsprong te krijgen ten opzichte van andere bedrijven. In deze blog nemen we je ook mee in een aantal voorbeelden.

Goede faciliteiten als onderdeel van aantrekkelijk werkgeverschap

Goede faciliteiten als onderdeel van aantrekkelijk werkgeverschap worden steeds vaker ingezet door bedrijven. Facilitair beheer heeft veel facetten en voor degenen die goed zoeken, zijn er voordelige kansen om op een simpele manier een groot deel van je verkeer te wow’en.

Zo zien we dat de plekken waar we vaak komen op het werk buiten de aangewezen werkplek/het bureau een grote impact hebben op werkgeluk en hoe medewerkers denken over de secundaire arbeidsvoorwaarden van hun baan. Als we kijken naar welke plekken dit zijn op de meeste werkplekken, spreek je vaak over zaken als:
-Entree/aankomsthal (en de aansluiting hiervan op merkidentiteit)
-Koffiecorner (komen we later op terug!)
-Kantine/cateringarea (en ook het aanbod hiervan)
-(Vergader)zalen

Wat we kunnen leren van bedrijven die hier sterk in zijn

Als iemand je vraagt om de meest aantrekkelijke werkgevers in Nederland op te noemen, wie komen er dan in je op? Grote kans dat je er al best een aantal goed hebt. Volgens dit artikel en twee onderzoeken vanuit LinkedIn en Intermediair, zijn dit een aantal van de meest aantrekkelijke werkgevers in Nederland van 2023: Google, ASML, Rabobank, Nike, Uber. Laten we eens naar hun kantoren kijken om te zien of er opvallende overeenkomsten zijn.

  • Uber Amsterdam Auteursrecht: Jasper Sanidad
  • Google 
Via architectenweb.nl

Hoewel we verschillende stijlen zien in de afbeeldingen hierboven, is één ding zeker duidelijk; de (verzamel)plaatsen worden aantrekkelijk gemaakt, zodat medewerkers en bezoekers er graag tijd spenderen en zich er prettig voelen. Hiervoor maken deze bedrijven gebruik van grote, open ruimtes, creatieve toepassingen van kleuren, levendige planten, intuïtieve wandelroutes, licht en veel meer.

Nu zou je natuurlijk kunnen denken dat dit nou eenmaal hoort bij grote bedrijven, of dat zulke faciliteiten alleen maar mogelijk zijn voor bedrijven met veel middelen hiervoor. In tegenstelling: dit zijn enkel extreme voorbeelden, maar van extreme voorbeelden kunnen lessen en take-aways geëxtraheerd worden. De kunst is juist om dit in jouw context, voor jouw bedrijf en met de voor jou mogelijke middelen te kunnen realiseren.

De Theebar bij Cubics, Tilburg

Identificeer laaghangend fruit

Het upgraden van faciliteiten draait volledig om het creëren van een prettige beleving. Uiteraard is dat het beste te doen via volledige interieur-transformaties, maar er zijn natuurlijk ook veel laagdrempeligere manieren om dit op te pakken.

Dit zien wij in ons vak veel. Als voorbeeld: wist je dat de theeconsumptie in Nederland 2,8 koppen thee is voor iedere 3,8 koppen koffie (cijfers uit 2022)? Wij zijn onze Theebar gaan ontwikkelen omdat we hebben gezien dat de verdeling koffie/thee in Nederlandse koffiecorners ca. 90/10 is. We blijven een koffieland, maar door meer aandacht te besteden aan het wegzetten van goede thee, draag je bij aan je strategie om personeel te binden, boeien en een fijne werkplek te bieden.

Zulke kleine aanpassingen aan je ruimtes raken veel mensen. Toch zijn ze laagdrempelig en ook extreem voordelig ten opzichte van de grote ingrepen. Vaak kunnen we door ergens kritisch naar te kijken, kansen identificeren en, via input van de mensen om ons heen, goede invulling geven hieraan.

Hoe pakken jullie je faciliteiten aan?

Bij Teazie vinden we een goed staaltje facilitair management enorm interessant. Daarom zijn we altijd benieuwd naar wat andere bedrijven doen om zich te onderscheiden. Heb jij ook iets gedaan aan jouw faciliteiten wat in principe laagdrempelig was, maar een grote impact heeft gehad? Deel het met ons!

Dat kan via FacebookLinkedIn en Instagram met een reactie. Je kunt ook op deze pagina’s terecht voor regelmatige updates, tips, recepten en meer! Je kan je ook abonneren op onze blog om geen bericht meer te missen. Je kan ons uiteraard ook een bericht sturen.

Hoe lang moet je thee laten trekken?

Sharing is caring!

Facebook
Twitter
LinkedIn

Misschien ook interessant...

Facebook
Twitter
LinkedIn